Zadania ZASiP
Zgodnie z uchwałą nr XXVIII-240/2016 Rady Miejskiej w Olsztynku z dnia 15 grudnia 2016 r. zmieniająca uchwałę w sprawie powołania jednostki budżetowej o nazwie Zespół Administracji Szkół i Przedszkoli w Olsztynku (Dz. Urz. Woj. Warm.-Mazur. z 2017 r. poz. 756, 757 i 2735) Zespół Administracji Szkół i Przedszkoli w Olsztynku jest jednostką obsługująca, w rozumieniu art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, prowadzącą wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną dla nw. jednostek organizacyjnych Gminy Olsztynek – będących jednostkami obsługiwanymi.
Zgodnie z rozdziałem 2 statutu Zespołu Administracji Szkół i Przedszkoli w Olsztynku Zespół wykonuje następujące zadania:
Rozdział 2
Przedmiot działalności Zespołu
§ 3.1. Zespół jest jednostką obsługującą, w rozumieniu art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, powołaną do prowadzenia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek obsługiwanych określonych w ust. 2.
2. Zespół prowadzi wspólną obsługę dla następujących jednostek organizacyjnych Gminy Olsztynek:
1) Przedszkola Miejskiego w Olsztynku;
2) Żłobka Miejskiego w Olsztynku;
3) Szkoły Podstawowej nr 1 im. Noblistów Polskich w Olsztynku;
4) Szkoły Podstawowej nr 2 im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Olsztynku;
5) Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Waplewie;
6) Szkoły Podstawowej im. Erwina Kruka w Elgnówku
– będących jednostkami obsługiwanymi.
3. Jednostce obsługującej, w ramach wspólnej obsługi, powierza się następujące obowiązki jednostek obsługiwanych:
1) prowadzenie rachunkowości i sprawozdawczości;
2) prowadzenie obsługi finansowej, w tym:
a) obsługę rachunków bankowychi wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zleconych przez kierowników jednostek obsługiwanych;
b) dokonywanie, na podstawie danych kadrowych z jednostek obsługiwanych, naliczeń wynagrodzeń i świadczeń wynikających ze stosunku pracy i umów cywilno-prawnych oraz rozliczanie zaliczek podatku, składek i odpisów a także wykonywanie dyspozycji kierowników jednostek obsługiwanych w tym zakresie;
c) rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych przeprowadzanych w jednostkach obsługiwanych;
d) współpracę z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych, statystycznych i systemu informacji oświatowej;
e) współpracę z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania: projektów planów finansowych, planów finansowych, zmian w planach finansowych oraz bieżącej analizy wykonania tych planów;
f) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek obsługiwanych;
g) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej międzyzakładowej kasy zapomogowo-pożyczkowej;
h) rozliczanie finansowe projektów i programów oświatowych realizowanych przez jednostki obsługiwane ze środków zewnętrznych;
3) prowadzenie obsługi administracyjno-gospodarczej w tym:
a) przygotowanie i nadzorowanie pod względem technicznym zadań remontowych oraz zadań i zakupów inwestycyjnych jednostek obsługiwanych;
b) wspólna organizacja zamówień publicznych w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych i obsługa zamówień publicznych;
c) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych w jednostkach obsługiwanych;
d) w uzgodnieniu z kierownikami jednostek obsługiwanych prowadzenie książek obiektów budowlanych oraz dokonywanie przewidzianych prawem przeglądów technicznych i czynności zabezpieczających nieruchomości tych jednostek przed uszkodzeniem lub zniszczeniem;
e) organizowanie wspólnych okresowych szkoleń pracowników w zakresie bhp – na wniosek kierowników jednostek obsługiwanych;
f) organizowanie wspólnej opieki w zakresie służby medycyny pracy – na wniosek kierowników jednostek obsługiwanych;
g) wspólne zaopatrzenie w środki ochrony przeciwpożarowej – na wniosek kierowników jednostek obsługiwanych;
h) organizowanie obsługi prawnej jednostkom obsługiwanym;
4) prowadzenie rozliczeń podatku od towaru i usług.
4. Przedmiotem działania Zespołu są ponadto inne zadania a w szczególności:
1) organizowanie dowożenia uczniów;
2) prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym;
3) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i likwidacją placówek oświatowych oraz gminną siecią szkół, w tym w szczególności przedkładanie Burmistrzowi Olsztynka propozycji rozwiązań;
4) analizowanie arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli oraz przedstawianie Burmistrzowi Olsztynka wniosków mających na celu ich akceptację;
5) realizacja spraw związanych z organizowaniem konkursów na stanowiska kierowników jednostek obsługiwanych;
6) realizacja spraw związanych z oceną pracy kierowników jednostek obsługiwanych, w tym przedkładanie Burmistrzowi Olsztynka projektów oceny;
7) prowadzenie spraw związanych z nagradzaniem dyrektorów oraz nauczycieli szkół i przedszkoli, w tym w szczególności przedkładanie Burmistrzowi Olsztynka propozycji kandydatów do nagród;
8) prowadzenie spraw dotyczących awansu zawodowego nauczycieli szkół i przedszkoli, w tym w szczególności przedkładanie Burmistrzowi Olsztynka projektów oceny formalnej oraz projektów aktów awansu zawodowego nauczycieli;
9) rozliczanie zwrotu środków finansowych z tytułu uczęszczania dzieci zamieszkałych na terenie gminy Olsztynek do publicznych i niepublicznych przedszkoli lub innych form wychowania przedszkolnego dotowanych przez inne jednostki samorządu terytorialnego;
10) rozliczanie dotacji udzielanych publicznym i niepublicznym placówkom oświatowym prowadzonym przez osoby fizyczne lub osoby prawne;
11) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pracodawcom dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów kształcenia młodocianych pracowników, w tym w szczególności przedkładanie Burmistrzowi Olsztynka projektów decyzji przyznających dofinansowanie oraz zaświadczeń o udzielonej pracodawcom pomocy de minimis;
12) przygotowywanie danych do sprawozdań o średniorocznym wynagrodzeniu nauczycieli szkół i przedszkoli w zakresie wypłaconych kwot wynagrodzeń;
13) prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem dotacji rządowych udzielanych Gminie Olsztynek na realizację zadań oświatowych i opiekę żłobkową;
14) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz ewidencji żłobków, klubów dziecięcych i wykazu dziennych opiekunów;
15) prowadzenie zadań związanych z systemem informacji oświatowej.